Zbiory Pracowni PAE w Cieszynie - przebieg pierwszego etapu digitalizacji i opracowania naukowego materiałów PAE
Karty inwentarzowe z czarnobiałymi fotografiami terenowymi
- Strona domowa
- →
- Wystawy/Prezentacje
- →
- Zbiory Pracowni PAE w Cieszynie - przebieg pierwszego etapu…
- →
- Karty inwentarzowe z czarnobiałymi fotografiami terenowymi
Innym istotnym elementem zbiorów PAE są czarnobiałe fotografie obrazujące różne elementy życia codziennego społeczności wiejskich na terenie całej Polski w II połowie XX wieku (np. wyposażenie wnętrz, budownictwo wiejskie mieszkalne i gospodarcze, architektura sepulkralna, narzędzia rolnicze, życie rodzinne itd.). Prezentowane są one na zwykłej, kwasowej tekturze (karta inwentarzowa), która z biegiem lat żółkła oraz odkształcała się. Mają one unikatowy charakter, bowiem są to pojedyncze egzemplarze. Z uwagi na ich cenny walor dokumentacyjny, nie tylko dla badaczy kultury wiejskiej, zakładano opracowanie naukowe i prezentację wszystkich fotografii atlasowych (12 181 pozytywów).
Przygotowanie fotografii do digitalizacji
W przypadku kolekcji fotografii atlasowych przygotowanie zbioru do digitalizacji obejmowało następujące czynności:
– uporządkowanie zdjęć według nadanej im pierwotnie kolejności sygnaturowej (październik–grudzień 2014),
– sporządzenie wstępnego spisu inwentarzowego, obejmującego wykaz miejscowości oraz liczbę wykonanych w nich zdjęć (styczeń–maj 2015),
– wykonanie niezbędnych prac konserwatorskich (styczeń–maj 2015),
– nadanie nowych numerów inwentarzowych (styczeń–maj 2015);
– dezynfekcja zdjęć (listopad–grudzień 2015).
Prace konserwatorskie polegały na czyszczeniu kart inwentarzowych za pomocą specjalistycznych gąbek i gumek, później – przyklejaniu bądź podklejaniu fotografii odstających od kart katalogowych przy użyciu specjalnego kleju, na bazie roztworu akrylu i wody (dotyczyło to 1625 fotografii). Oprócz tego usunięto metalowe, często zardzewiałe zszywki, którymi były przytwierdzone niektóre z odbitek. Czynności te wykonywała i dokumentowała fotograficznie Edyta Diakowska-Kohut. Efektem pracy badaczki w tym okresie jest również spis inwentarzowy fotografii, określający przybliżoną liczbę odbitek fotograficznych zdeponowanych w cieszyńskiej pracowni atlasowej. Podczas prowadzenia dalszych prac badawczych spis został zweryfikowany oraz uzupełniony o dodatkowe dane przez Agnieszkę Pieńczak (zob. aneks 2 w pracy: Zygmunt Kłodnicki , Agnieszka Pieńczak , Joanna Koźmińska (2017): Polski Atlas Etnograficzny - historia, osiągnięcia, perspektywy badawcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, seria: "Biblioteka Polskiego Atlasu Etnograficznego" T. 1. Katowice 2017).
Nowa numeracja zbiorów wytypowanych do digitalizacji zawiera różne elementy, zależne od specyfiki analizowanych materiałów źródłowych (oprac. koncepcji: A. Pieńczak, K. Firla). Celem było stworzenie możliwie najprostszych numerów inwentarzowych, jednoznacznie klasyfikujących dany zasób. Każdy numer jest niepowtarzalny, a więc występuje w katalogu jednokrotnie. W przypadku kolekcji fotograficznej numeracja obejmuje pięć głównych pozycji, takich jak:
– skrót nazwy Polskiego Atlasu Etnograficznego (PAE);
– skrót nazwy zasobu fotograficznego (F);
– sygnatura danej miejscowości, określająca jej położenie geograficzne (słup, pas i pole, np. 24.12.IV);
– poprzedni numer porządkowy zdjęcia, obejmujący numer negatywu, rok badań i numer klatki filmu (np. 440.61.23);
– numer określający liczbę wykonanych odbitek (01, 02, 03 itd.).
Zgodnie z tymi ustaleniami, na przykład, jedno ze zdjęć wykonanych w Młynarskiej Woli (okolice Pasłęka) otrzymało numer inwentarzowy PAE/F/24.12.IV/440.61.23/01.
W trakcie opisywania zdjęć pojawiały się rozmaite niejasności dotyczące nazw lub sygnatur wsi spoza stałej sieci badawczej PAE; wątpliwe dane były na bieżąco sprawdzane (oprac. E. Diakowska-Kohut). Ze względu na powielane od lat błędy w zapisach miejscowości należących do sieci badawczej większość z pierwotnych numerów była weryfikowana również podczas dalszych prac badawczych (oprac. A. Pieńczak).
W trakcie badań napotykano zdjęcia z opisami niewłaściwymi; niektóre numery inwentarzowe były niekompletne (np. brakowało numeru klatki), miały przestawione cyfry (np. Babice Stare: 643.1.62 zamiast 643.62.1) bądź zostały źle przyporządkowane (ten sam numer dla różnych obiektów). Podjęte działania pozwoliły na skorygowanie wielu nazw i sygnatur miejscowości, z których pochodzą fotografie prezentowane na platformie cyfrowej PAE, dzięki czemu katalog stał się w pełni wiarygodnym źródłem informacji etnograficznej.